Biologi 2 Vt-25
Humanitär hjälp – Ukraina
Torsdag 23/1
Egen studietid – Biomolekyler, cellstrukturer & cellens ämnes- och energiomsättning – inläsning och arbete med studieloggen.
På måndag fortsätter vi med avsnittet Ämnestransport som handlar om Diffusion, membrantransport & transport i cellen.
Lycka till ! Anders
Tisdag 21/1
Celler – celltyper, strukturer & organeller & Cellandning
Olika organellers funktion
ER, Golgi, Lysosomer, Peroxisomer, Cilier, flageller och vakuolen
Läs B2 32-41, DM 96-97 och se film 10-16 här
Uppgifter.
- Det finns två typer av endoplasmatiska nätverk i cellen. Vilka två och vad är det för skillnad mellan dem?
- Förklara utförligt skillnaden mellan de endoplasmatiska nätverken och golgiapparaten när det gäller uppbyggnad, lokalisering i cellen och funktion (vad som uträttas).
- Beskriv lysosomernas uppbyggnad och funktion i detalj och ge olika exempel på deras roll i cellen och vid olika tidpunkter för individen.
- Hur ser peroxisomerna ut, var finns de och vad har de för uppgifter?
- Förklara skillnaden mellan cilier och flageller i uppbyggnad och funktion.
Cellandning (=förbränning i celler)
Läs om cellandningen och delprocesserna. Spira Biologi 2 anger liksom några av filmerna fyra delprocesser, men det är egentligen 5 delprocesser. Läs B2 47-54, DM 52-53, repetera film 2 här och se film 3-12 här samt bild 1-5 och 7-9 här
Uppgift.
Redogör med hjälp av bilder och ett schema (se nedan) för cellandningen – uppdelat på de 5 delprocesserna;
- Glykoysen
- Bildning av Acetyl-Coenzym A (i boken “2. Pyruvatjonerna”)
- Citronsyracykeln
- Elektrontransportkedjan
- Kemiosmos
Ditt schema ska innehålla dessa tre kolumner:
Delprocess Plats Syfte/produkter
Under “Delprocess” skriver du “1. Glykolysen” osv
Under “Plats” skriver du var i cellen eller mitokondrien delprocessen sker
Under “Syfte/produkter” skriver du vad som bildas/blir slutprodukt/er i den processen och vilken funktion det har.
Lycka till ! Anders
Måndag 20/1
Studieavstämning och
Biomolekyler – fyra viktiga kategorier samt ATP & enzymer
Studieavstämning
Skicka in ditt loggdokument senast kl 08.00 idag. Allt i din logg måste du ha formulerat och ritat själv, kopior av textavsnitt eller bilder någon annan producerat, AI-verktyg eller liknade kan du inte använda. Loggdokumentet du skickar in ska vara ett sammanhållet dokument med alla uppgifter redovisade från 8/1 till 14/1. Döp loggdokumentet du skickar in idag så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Bi2, logg – 250120
Biomolekyler – fyra viktiga kategorier samt ATP & enzymer
Läs om cellens byggstenar B2 20-31, DM 48-49 och om ATP samt enzymer B2 42-46. Se film 1 här, film 1-13 här, bild 10 här och film 1 här.
Uppgifter.
- Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för:
– Proteiner
– Polysackarider - Ge exempel på fiberproteiner respektive globulära proteiner
- Förklara vilken roll glykogen har i djurceller
- Redogöra med text och enkla bilder för uppbyggnad och skillnaden mellan nukleinsyrorna DNA och mRNA.
- Definiera ämnesgruppen lipider
- Beskriv funktion (i levande organismer) och med en enkel bild visa grundstrukturen för: Fetter respektive Fosfolipider
- Visa med en enkel bild grundstrukturen för molekylerna ADP och ATP och förklara deras roll i celler och vävnader
- Beskriv hur enzymer är uppbyggda och förklara deras roll i celler och vävnader (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket de anvisade videoklippen).
- Beskriv med en enkel bild hur enzymer arbetar
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.
Lycka till! Anders
Torsdag 16/1
Egen studietid för inläsning och arbete med studieloggen idag.
På måndag kl 08.00 är det dags för den första studieavstämningen då loggdokumentet med alla uppgifter från 8/1 till 14/1 redovisas. Allt i din logg måste du ha formulerat och ritat själv, kopior av textavsnitt eller bilder någon annan producerat, AI-verktyg eller liknade kan du inte använda.
Logg dokumentet du skickar in på måndag ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Bi2, logg – 250120
På måndag fortsätter vi med avsnittet “Cellbiologi” som handlar om cellens byggstenar, ämnes- & energiomsättning och cellers kommunikation.
Lycka till Anders!
Tisdag 14/1
Växter – förökning, tillväxt och hormoner & Svampar
Växter – förökning, tillväxt och hormoner
Läs s125-129, 142-145, 154-161 i boken “Spira Biologi 2” (B2).
Se film 12-15 här och bild 14 -18 (= de fem sista bilderna) här.
Uppgifter
- Förklara vad växthormoner är
- Förklara med bilder och text hur följande påverkar hur en växt växer.
ljus
b. gravitation
c. fuktighet
d. temperatur
e. beröring - Gör en matris med olika växthormoner och olika funktioner de kan ha (se bild 17 här= näst sista bilden).
- Beskriv hur en nybildad växtcell kan växa i storlek
- Förklara kort hur trädens årsringar bildas
- Nämn och förklara kort hur frön bildas och olika sätt frön kan spridas
Svampar
Läs B2 s162-175, här & här och se film 1-4 här och bilderna om svampar här (Obs! bilden sist som visar en jästcell).
Uppgifter – svampar.
- Visa med en bild och namnge 5 viktiga strukturer hos en storsvamp = svamp med fruktkropp (basidiesvampar och sporsäcksvampar).
- Vad menas med “småsvampar”.
- Visa med en bild och namnge 5 viktiga strukturer hos en jästcell.
- Förklara vad “septum” respektive “bud” är hos jästceller.
- Förklara hur svampar får energi?
- Förklara med bilder och text skillnaden mellan jästceller, hyfer och mycel
- Många svampar lever i symbios med växter. Förklara hur, ge exempel och vad svamporganismen respektive växten får ut av det.
- Nämn och förklara kort tre sätt svampar kan vara till nytta och tre sätt de kan vara skadliga.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.
På måndag kl 08.00 är det dags för den första studieavstämningen då loggdokumentet med alla uppgifter från 9/1 till idag 14/1 ska redovisas.
Logg dokumentet du skickar in på måndag ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Bi2, logg – 250120
Lycka till Anders!
Måndag 13/1
Fotosyntesen – pigmentmolekyler samt Calvincykeln
Repetera s130-134 och läs 135-141 (B2), se film 8-11 här repetera bild 7 här och titta sedan på bild 9-13 här.
Uppgifter – Fotosyntesen, pigmentmolekyler samt Calvincykeln
- Beskriv skillnaden mellan klorofyllmolekylen och β-karoten-molekylen när det gäller vilka grundämnen som ingår.
- Förklara sambandet mellan skillnaden mellan klorofyllmolekylen och β-karoten-molekylen och att många växter t ex lövträd här hos oss får gula och röda löv på hösten – vilken process tyder det på och varför är det så viktigt för träden?
- Beskriv med egna ord översiktligt vad som händer vid den koldioxidbindande fasen i fotosyntesen.
- Calvincykeln/den koldioxidbindande fasen i fotosyntesen brukar delas in i tre steg, namnge och beskriv översiktligt vad som sker i vart och ett av dessa steg.
- Redogör för det cykliska förlopp, vid vilket koldioxid fixeras, och
”råvaror” för tillverkning av glukos bildas.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.
Lycka till Anders!
Torsdag 9/1
Fotosyntesen – ljusinfångande/fotokemiska reaktioner
Läs s130-134 i boken “Spira Biologi 2” (B2), titta på film 6 och 7 här, film 6-8 här och bild 5-8 här.
Uppgifter – Fotosyntesen, ljusinfångande/fotokemiska reaktioner
- Vilka är utgångsämnena (reaktanterna) i fotosyntesen?
- Vad bildas vid fotosyntesen?
- Skriv den kemiska formeln för fotosyntesen (summaformeln)!
- Fotosyntesen består i själva verket av två delreaktioner. Vad kallas de?
- Vad är en kloroplast?
- a) Rita en kloroplast i genomskärning.
b) Vad heter de strukturer där ljuset fångas upp?
c) Vad består dessa strukturer av? - Vad har klorofyllet till uppgift?
- Beskriv med egna ord vad som händer i den ljusinfångande reaktionen!
- Varifrån kommer elektronerna som rör sig i elektrontransportkedjan och vad utnyttjas energin de avger till?
- Till vad används de energirika molekyler som bildas vid den
ljusinfångande reaktionen?
Lycka till Anders!
Onsdag 8/1
Växter: inledning och uppbyggnad & vattentransport
Läs B2 s118-124, 34, 75, 146-153 (B2=“Spira Biologi 2”).
Se film 4 (från 1,46min in i klippet) här och film 1-5 här, se mer om växters byggnad och vattentransport på bild 3-7 här.
Uppgifter.
- Rita en detaljerad bild på en växtcell, sätt ut namn på 8 olika delar och organeller.
- Förklara vad dessa olika delar och organeller uträttar/har för funktion för växtcellen.
- Rita en bild och visa vilka växters tre huvudorgan är?
- Förklara för vad var och en av dessa huvudorgan vilken dess viktigaste uppgift är för växten.
- Förklara vad rothår är och vilken funktion de har.
- Förklara vad xylem är, hur det är uppbyggt och fungerar.
- Förklara vad floem är, hur det är uppbyggt och fungerar
- Förklara vad en klyvöppning är, hur den är uppbyggd och fungerar
- Förklara utförligt begreppet vattenpotential. (Se även B2 s76 “Vattenpotential”)
- Förklara hur/varför vattenpotentialen påverkar vattenflödet till rötterna och upp till bladen hos växter.
Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.
Lycka till Anders!