Biologi nivå 2 Ht-25
Humanitär hjälp – Ukraina
Torsdag 14/8
Egen studietid för arbete med avsnittet Arkéer & Bakterier, inläsning och arbete med studieloggen.
På måndag börjar vi med avsnittet Växter & svampar (se kursplaneringen här)
Lycka till ! Anders
Tisdag 12/8
Grunder & Arkéer
Repetera B2 100-101, läs här, se film 1 här , se bild 1 och läs här och se bild 3-4 här, och se film “Arkea och livets träd” här
Uppgifter.
- Förklara skillnader mellan prokaryota och eukaryota celler
- Redogör för skillnaden när det gäller cellens uppbyggnad mm mellan arkéer och bakterier
- Ange och berätta kort om 2 egenskaper som generellt utmärker arkéer.
- Förklara vad “Asgard”-arkéer är och vilken roll de idag anses ha när det gäller livets utveckling och eukaryoternas uppkomst.
- Beskriv hur Halobacterium använder ljusenergi på ett helt annat sätt än växters fotosyntes. Sök själv relevanta källor på nätet och ange dem också i ditt svar.
Bakterier
Läs B2 96-111, 270-271, se bilder & se bild 1 & 2 här och se film 2-4 här
Uppgifter.
- Rita en schematisk bild på en bakteriecell, sätt ut namn
på minst 7 olika strukturer och förklara vad dessa uträttar för bakteriecellen/bakterien. - Ange och berätta kort om 3 olika typer av bakterier och de egenskaper som skiljer dessa 3 bakterietyper från varandra.
- Hur kan bakterier förändra sina arvsanlag?
- Kvävefixerande bakterier lever i symbios med vissa växter gör dem mer proteinrika och marken bördigare. Beskriv utförligt hur bakteriernas kvävefixering fungerar och hur utbytet med växten sker.
- Ge två olika exempel på kemoautotrofa bakterier och förklara hur de gör för att bilda energirika ämnen de sedan kan använda till att tillverka kolhydrater.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till! Anders
Måndag 11/8
Systematik: organismernas huvudgrupper – tre domäner eller två?
Läs den inledande översikten B1 98-102, 104-108, Lu 34-35, 52-53 (länk till dessa sidor finns här senast kl 15.00 idag) och här samt film 1-4 här
Uppgifter.
- Beskriv grunderna i Linnés indelning och namngivning av organismerna
- Vad menas med LUCA (Last Common Universal Ancestor).
- Rita en bild och förklara den gamla indelningen av organismerna i tre domäner.
- Rita en bild som med början från LUCA visar den nya indelningen i två domänerna och hur eukaryoterna uppstått.
- Förklara översiktligt vad vi använder fylogenier till och vad vi kan utläsa från en fylogeni.
- Vad talar för att eukaryoterna har utvecklats från arkéerna?
Lycka till Anders!
Torsdag 7/8
Egen studietid för eget arbete med Celler – celltyper, strukturer & organeller. Se anvisningar nedan, länk till de första sidorna i kurslitteraturen här
Vi ses i skolan igen på måndag kl 11.45.
Lycka till, Anders!
Onsdag 6/8
Celler – celltyper, strukturer & organeller
Cellmembranet, ER, Golgi, peroxisomer, Vakuol, Flagell, cilier, mm
Läs B2 32-41, 98-101 & 104, se film 1-9 här och bilder här.
Uppgifter.
- Vilka är de två huvudtyperna av celler? Nämn och förklara också två grundläggande skillnader mellan dem.
- Rita bilder på en växtcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en djurcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Det finns två typer av endoplasmatiska nätverk i cellen. Vilka två och vad är det för skillnad mellan dem?
- Förklara golgiapparaten när det gäller uppbyggnad, lokalisering i cellen och vilka funktioner den har.
- Beskriv lysosomernas uppbyggnad och funktion och ge olika exempel på deras roll i cellen och vid olika tidpunkter för individen.
- Hur ser peroxisomerna ut, var finns de och vad har de för uppgifter?
- Rita bilder på en svampcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en bakteriecell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Förklara skillnaden i funktion mellan flagell och cilier.
- Gör en matris och åskådliggör likheter och skillnader mellan bakterieceller, växtceller, svampceller och djurceller.
Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan (den häre sidan) lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.
Lycka till Anders!