Läs, se & uppgifter

Biologi nivå 2 Ht-25


Humanitär hjälp – Ukraina

–  Mer här  –


Torsdag 4/9

Cellers kommunikation & signalöverföring
Läs B2 80-85 och repetera 72-79, läs DM 56-57, 50-51, se bild 11-12 här och film 19-21 här

  1. Benämn och beskriv kort funktion hos tre olika typer av proteinkanaler i cellmembranet.
  2. Ge två exempel på vad som kan göra att kanaler för passiv transport öppnas eller stängs.
  3. Aktiv och passiv transport har åtminstone en likhet men två stora principiella skillnader. Beskriv alla tre.
  4. Visa med bilder och förklarande text två olika exempel på hur celler samverkar eller kommunicerar med varandra genom signalsubstanser och receptorer.

På måndag är det dags för den andra kunskapskontrollen.

Lycka till ! Anders


Tisdag 2/9

Cellens ämnes- och energiomsättning & Cellens transportsystem 

Cellens ämnes- och energiomsättning / Cellandningen
Läs om cellandningen och delprocesserna. Spira Biologi 2 anger liksom några av filmerna fyra delprocesser, men det är egentligen 5 delprocesser. Läs B2 47-54, DM 52-53, repetera film 2 här och se film 3-12 här samt bild 1-5 och 7-9 här

Uppgift.

Redogör med hjälp av bilder och ett schema (se nedan) för cellandningen – uppdelat på de 5 delprocesserna;

  1. Glykoysen
  2. Bildning av Acetyl-Coenzym A  (i boken “2. Pyruvatjonerna”)
  3. Citronsyracykeln
  4. Elektrontransportkedjan
  5. Kemiosmos

Ditt schema ska innehålla dessa tre kolumner:

Delprocess           Plats            Syfte/produkter

Under “Delprocess” skriver du “1. Glykolysen” osv

Under “Plats” skriver du var i cellen eller mitokondrien delprocessen sker

Under “Syfte/produkter” skriver du vad som bildas/blir slutprodukt/er i den processen och vilken funktion det har.


Cellens transportsystem 
Diffusion, membrantransport, transport i cellen & cellskelettet
Läs B2 35, 38, 72-79, 38, DM 54-55 se powerpoint här & film 1-9 här 

Uppgifter.

  1. Beskriv och förklara med hjälp av bilder och text hur cellmembran är uppbyggt
  2. Förklara cellmembranets funktion
  3. Förklara vad som menas med diffusion
  4. Förklara begreppen osmos respektive vattenpotential
  5. Förklara vad som menas med koncentrationsgradient
  6. Förklara och åskådliggör vad som menas med passivt respektive aktivt ämnesutbyte på cellnivå
  7. Visa med bilder och förklara vad som menas med endocytos och exocytos, samt ge exempel på var det sker.
  8. Namnge och beskriv med enkla bilder och text de tre typer av proteintrådar som bygger upp cellskelettet i en cell.
  9. Förklara de olika proteintrådarnas huvudsakliga funktion för cellen.

Lycka till ! Anders


Måndag 1/9

Biomolekyler – fyra viktiga kategorier samt ATP & enzymer
Läs om cellens byggstenar B2 20-31, DM 48-49 och om ATP samt enzymer B2 42-46. Se film 1 här, film 1-13 här, bild 10 här & film 1 här.

Uppgifter.

  1. Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för:
    – Proteiner
    – Polysackarider
  2. Ge exempel på fiberproteiner respektive globulära proteiner
  3. Förklara vilken roll glykogen har i djurceller
  4. Redogöra med text och enkla bilder för uppbyggnad och skillnaden mellan nukleinsyrorna DNA och mRNA.
  5. Definiera ämnesgruppen lipider
  6. Beskriv funktion (i levande organismer) och med en enkel bild visa grundstrukturen för: Fetter respektive Fosfolipider
  7. Visa med en enkel bild grundstrukturen för molekylerna ADP och ATP och förklara deras roll i celler och vävnader
  8. Beskriv hur enzymer är uppbyggda och förklara deras roll i celler och vävnader (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket de anvisade videoklippen).
  9. Beskriv med en enkel bild hur enzymer arbetar

Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.

Lycka till! Anders


Torsdag 28/8

Egen studietid: Växter – förökning, tillväxt och hormoner & Svampar

På måndag fortsätter vi med avsnittet “Cellbiologi” som handlar om cellens byggstenar,  ämnes- & energiomsättning och cellers kommunikation.

Lycka till Kråka & Anders!


Tisdag 26/8

Växter & Svampar

Uppgifter – Växter: förökning, tillväxt och hormoner
Läs  s125-129, 142-145, 154-161 i boken “Spira Biologi 2” (B2).
Se film 12-15 här och bild 14 -18 (= de  fem sista bilderna) här.

  1. Förklara vad växthormoner är
  2. Förklara med bilder och text hur följande påverkar hur en växt växer.
    ljus
    b. gravitation
    c. fuktighet
    d. temperatur
    e. beröring
  3. Gör en matris med olika växthormoner och olika funktioner de kan ha (se bild 17 här= näst sista bilden).
  4. Beskriv hur en nybildad växtcell kan växa i storlek
  5. Förklara kort hur trädens årsringar bildas
  6. Nämn och förklara kort hur frön bildas och olika sätt frön kan spridas

Uppgifter – Svampar.
Läs  B2 s162-175, här & här och se film 1-4 här och bilderna om svampar här (Obs! bilden sist som visar en jästcell).

  1. Visa med en bild och namnge 5 viktiga strukturer hos en storsvamp = svamp med fruktkropp (basidiesvampar och sporsäcksvampar).
  2. Vad menas med “småsvampar”.
  3. Visa med en bild och namnge 5 viktiga strukturer hos en jästcell.
  4. Förklara vad “septum” respektive “bud” är hos jästceller.
  5. Förklara hur svampar får energi?
  6. Förklara med bilder och text skillnaden mellan jästceller, hyfer och mycel
  7. Många svampar lever i symbios med växter. Förklara hur, ge exempel och vad svamporganismen respektive växten får ut av det.
  8. Nämn och förklara kort tre sätt svampar kan vara till nytta och tre sätt de kan vara skadliga.

Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.

Lycka till Kråka & Anders!


Måndag 25/8

Kunskapskontroll 1a
Obligatorisk skriftlig kunskapskontroll på lektionen idag.  Godkänt resultat krävs för att bli kallad till betygsgrundande prov.

Vi ses 11.45 i biologisalen!

Lycka till Anders & Kråka!


Torsdag 21/8

Egen studietid för inläsning och arbete med studieloggen inför kunskapskontroll 1a på måndag.

På tisdag fortsätter vi sedan med avsnittet Växter – förökning, tillväxt och hormoner, samt avsnittet om svampar.

Lycka till Anders!


Tisdag 19/8

Fotosyntesen – ljusinfångande/fotokemiska reaktioner
Läs s130-134 i boken “Spira Biologi 2” (B2), titta på film 6 och 7 här, film 6-8 här och bild 5-8 här.

Uppgifter – Fotosyntesen, ljusinfångande/fotokemiska reaktioner

  1. Vilka är utgångsämnena (reaktanterna) i fotosyntesen?
  2. Vad bildas vid fotosyntesen?
  3. Skriv den kemiska formeln för fotosyntesen (summaformeln)!
  4. Fotosyntesen består i själva verket av två delreaktioner. Vad kallas de?
  5. a) Rita en kloroplast i genomskärning.
    b) Vad heter de strukturer där ljuset fångas upp?
    c) Vad består dessa strukturer av?
  6. Vad har klorofyllet till uppgift?
  7. Beskriv med egna ord vad som händer i den ljusinfångande reaktionen!
  8. Varifrån kommer elektronerna som rör sig i elektrontransportkedjan och vad utnyttjas energin de avger till?
  9. Till vad används de energirika molekyler som bildas vid den
    ljusinfångande reaktionen?

Fotosyntesen – pigmentmolekyler samt Calvincykeln
Repetera s130-134 och läs 135-141 (B2),  se film 8-11 här repetera bild 7 här och titta sedan på bild 11-13 här.

Uppgifter – Fotosyntesen, pigmentmolekyler samt Calvincykeln

  1. Förklara sambandet mellan skillnaden mellan klorofyllmolekylen och β-karoten-molekylen och att många växter t ex lövträd här hos oss får gula och röda löv på hösten – vilken process tyder det på och varför är det så viktigt för träden?
  2. Beskriv med egna ord översiktligt vad som händer vid den koldioxidbindande fasen i fotosyntesen.
  3. Calvincykeln/den koldioxidbindande fasen i fotosyntesen brukar delas in i tre steg, namnge och beskriv översiktligt vad som sker i vart och ett av dessa steg.
  4. Redogör för det cykliska förlopp, vid vilket koldioxid fixeras, och
    ”råvaror” för tillverkning av glukos bildas.

Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.

Lycka till Anders!


Måndag 18/8

Växter: inledning och uppbyggnad & vattentransport
Läs B2 s118-124, 34, 75, 146-153 (B2=“Spira Biologi 2”).
Se film 4 (från 1,46min in i klippet) här och film 1-5 här,  se mer om växters byggnad och vattentransport på bild 3-7 här.

Uppgifter.

  1. Rita en detaljerad bild på en växtcell, sätt ut namn på 8 olika delar och organeller.
  2. Förklara vad dessa olika delar och organeller uträttar/har för funktion för växtcellen.
  3. Rita en bild och visa vilka växters tre huvudorgan är?
  4. Förklara för vad var och en av dessa huvudorgan vilken dess viktigaste uppgift är för växten.
  5. Förklara vad rothår är och vilken funktion de har.
  6. Förklara vad xylem är, hur det är uppbyggt och fungerar.
  7. Förklara vad floem är, hur det är uppbyggt och fungerar
  8. Förklara vad en klyvöppning är, hur den är uppbyggd och fungerar
  9. Förklara utförligt begreppet vattenpotential. (Se även B2 s76  “Vattenpotential”)
  10. Förklara hur/varför vattenpotentialen påverkar vattenflödet till rötterna och upp till bladen hos växter.

Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.

Lycka till Anders!


Torsdag 14/8

Egen studietid för arbete med avsnittet Arkéer & Bakterier, inläsning och arbete med studieloggen.

På måndag börjar vi med avsnittet Växter & svampar (se kursplaneringen här)

Lycka till ! Anders


Tisdag 12/8

Grunder & Arkéer

Repetera B2 100-101, läs här,  se film 1 här , se bild 1 och läs här och se bild 3-4 här, och se film  “Arkea och livets träd” här

Uppgifter.

  1. Förklara skillnader mellan prokaryota och eukaryota celler
  2. Redogör för skillnaden när det gäller cellens uppbyggnad mm mellan arkéer och bakterier
  3. Ange och berätta kort om 2 egenskaper som generellt utmärker arkéer.
  4. Förklara vad “Asgard”-arkéer är och vilken roll de idag anses ha när det gäller livets utveckling och eukaryoternas uppkomst.
  5. Beskriv hur Halobacterium använder ljusenergi på ett helt annat sätt än växters fotosyntes. Sök själv relevanta källor på nätet och ange dem också i ditt svar.

Bakterier
Läs B2 96-111, 270-271, se bilder & se bild 1 & 2 här och se film 2-4 här

Uppgifter.

  1. Rita en schematisk bild på en bakteriecell, sätt ut namn
    på minst 7 olika strukturer och förklara vad dessa uträttar för bakteriecellen/bakterien.
  2. Ange och berätta kort om 3 olika typer av bakterier och de egenskaper som skiljer dessa 3 bakterietyper från varandra.
  3. Hur kan bakterier förändra sina arvsanlag?
  4. Kvävefixerande bakterier lever i symbios med vissa växter gör dem mer proteinrika och marken bördigare. Beskriv utförligt hur bakteriernas kvävefixering fungerar och hur utbytet med växten sker.
  5. Ge två olika exempel på kemoautotrofa bakterier och förklara hur de gör för att bilda energirika ämnen de sedan kan använda till att tillverka kolhydrater.

Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.

Lycka till!  Anders


Måndag 11/8

Systematik: organismernas huvudgrupper – tre domäner eller två?
Läs den inledande översikten B1 98-102, 104-108,  Lu 34-35, 52-53 (länk till dessa sidor finns här senast kl 15.00 idag) och här samt film 1-4 här

Uppgifter.
  1. Beskriv grunderna i Linnés indelning och namngivning av organismerna
  2. Vad menas med LUCA (Last Common Universal Ancestor).
  3. Rita en bild och förklara den gamla indelningen av organismerna i tre domäner.
  4. Rita en bild som med början från LUCA visar den nya indelningen i två domänerna och hur eukaryoterna uppstått.
  5. Förklara översiktligt vad vi använder fylogenier till och vad vi kan utläsa från en fylogeni.
  6. Vad talar för att  eukaryoterna har utvecklats från arkéerna?

Lycka till Anders!


Torsdag 7/8

Egen studietid för eget arbete med Celler – celltyper, strukturer & organeller. Se anvisningar nedan, länk till de första sidorna i kurslitteraturen här

Vi ses i skolan igen på måndag kl 11.45.

Lycka till, Anders!


Onsdag 6/8

Celler – celltyper, strukturer & organeller
Cellmembranet, ER, Golgi, peroxisomer, Vakuol, Flagell, cilier, mm
Läs B2 32-41, 98-101 & 104, se film 1-9 här och bilder här.

Uppgifter.

  1. Vilka är de två huvudtyperna av celler? Nämn och förklara också två grundläggande skillnader mellan dem.
  2. Rita bilder på en växtcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
  3. Rita bilder på en djurcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
  4. Det finns två typer av endoplasmatiska nätverk i cellen. Vilka två och vad är det för skillnad mellan dem?
  5. Förklara golgiapparaten när det gäller uppbyggnad, lokalisering i cellen och vilka funktioner den har.
  6. Beskriv lysosomernas uppbyggnad och funktion och ge olika exempel på deras roll i cellen och vid olika tidpunkter för individen.
  7. Hur ser peroxisomerna ut, var finns de och vad har de för uppgifter?
  8. Rita bilder på en svampcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
  9. Rita bilder på en bakteriecell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
  10. Förklara skillnaden i funktion mellan flagell och cilier.
  11. Gör en matris och åskådliggör likheter och skillnader mellan bakterieceller, växtceller, svampceller och djurceller.

Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan (den häre sidan) lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.

Lycka till Anders!