Läs, se & uppgifter

Na -specialisering Vt-23


Humanitär hjälp – Ukraina

–  Mer här  –


Måndag 8/5

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 och går igenom  förberedelserna inför det avslutande seminariet.

Vi ses! Anders


Torsdag 4/5

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders

Måndag 1/5

Vi ses på plats i skolan enligt överenskommelse under dagen idag för avstämning av arbetet med rapporten.

Vi ses! Anders


Torsdag 27/4

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders

Måndag 24/4

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 för avstämning av arbetet med rapporten och förberedelser inför det avslutande seminariet.

Vi ses! Anders


Torsdag 20/4

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders

Tisdag 18/4

Vi ses på plats i skolan enligt överenskommelse under dagen idag för avstämning av arbetet med rapporten.

Vi ses! Anders


Torsdag 13/4

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders


Måndag 10/4

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 för avstämning av hur kontakterna med forskarna går.

Vi ses! Anders


Torsdag 6/4

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders


Måndag 3/4

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 idag för avstämning av kontakterna med forskarna och det fortsatta arbetet med projektstudien, och hur rapporten ska skrivas och hela projektarbetet ska redovisas.

Vi ses! Anders


Torsdag 30/3

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders


Måndag 27/3

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45. Planering av den muntliga uppföljning av inläsningen.

Vi ses! Anders


Torsdag 23/3

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders


Måndag 20/3

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 för avstämning av introduktionsmejlen till forskarna. Planering av den muntliga uppföljning av inläsningen.

Vi ses! Anders


Torsdag 16/3

Eget arbete med projektuppgiften på valfri plats.

Lycka till! Anders


Måndag 13/3

Vi ses på plats i skolan 15.30-16.45 för avstämning hur inläsningen går samt koll av introduktionsmejlen och till vilka forskare de nu ska skickas till.

Vi ses! Anders


Torsdag 9/3

Studier enligt överenskommen individuell inriktning
Skicka in uppgifter enligt överenskommelse på inläsningslitteratur, precisering av kapitel, länkar mm, samt vilket forskningsprojekt du ska arbeta med.

Lycka till! Anders


Måndag 6/3

Studier enligt överenskommen individuell inriktning
Idag stämmer vi av inläsningslitteratur, precisering av kapitel mm samt vilket forskningsprojekt var och en ska arbeta med.

Lycka till! Anders


Torsdag 2/3

Studier enligt överenskommen individuell inriktning
Skicka in titel på inläsningslitteratur, precisering av kapitel mm om det är aktuellt.

Lycka till! Anders


Måndag 27/2

Studier enligt överenskommen individuell inriktning

Lycka till! Anders


Torsdag 23/2

Studier enligt överenskommen individuell inriktning

Lycka till! Anders


Måndag 20/2

Studier enligt överenskommen individuell inriktning

Lycka till! Anders


Torsdag 16/2

Inlämning av projektloggbok & slutgiltig projektplan.
Skicka idag som var sitt separat dokument in en projektloggbok och din slutgiltiga projektplan. Se nedan hur dokumenten ska namnges.

Projektloggboken du skickar in ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Na-spec, projektloggbok – 230216

Din slutgiltiga projektplan ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Na-spec, projektplan – 230216

Lycka till Anders!


Måndag 13/2

Introduktion & anvisningar inför projektarbetet
Projektplanering och inlämning av preliminär projektplan.
Läs här och se film 1-5 här & film 1 och 3 här

Utkastet till projektplan du skickar in ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Na-spec, projektplan – 230213

Lycka till Anders!


Fredag 10/2

Studieavstämning.
Skicka senast kl 16.00 idag in din logg med alla uppgifter från 11/1 till 6/2 redovisade.

M Introduktion och anvisningar inför projektarbetet, projektplanering
Inlämning av preliminär projektplan.

Loggdokumentet du skickar in idag ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Na-spec, logg – 230210

Lycka till Anders!


Måndag 6/2

Medicinsk forskning – process & exempel
Läs MF 70-77, M 548-550, generellt om forskning här, mer om medicinsk forskning här, se film härAllt som går att läsa via länkarna på forskningssidorna behöver inte läsas och alla filmer inte ses. Välj själv vad du tycker du behöver läsa/se för att kunna svara på frågorna här under.

Uppgifter.

  1. Nämn och förklara kort de två huvudtyperna av forskning
  2. Nämn och förklara kort i vems “regi” forskning kan bedrivas
  3. Nämn och förklara kort hur forskning finansieras
  4. Hur ser utbildningsvägen ut för att bli akademisk forskare?
  5. Vad menas med “kliniska” studier
  6. Förklara vad som menas med en observationsstudie
  7. Nämn kort fördelar och nackdelar med observationsstudier
  8. Förklara vad som menas med en interventionsstudie
  9. Nämn kort fördelar och nackdelar med interventionsstudier
  10. Vad menas med “Randomiserade kontrollerade studier”
  11. Vad menas med “Icke-randomiserade studier”
  12. Vad menas med “Kohortstudier”.
  13. Vad menas med “Fall-kontrollstudier”.
  14. Vad menas med “Retrospektiva studier”
  15. Vad menas med “Metastudier”
  16. Nämn och beskriv kort minst fem viktiga etiska riktlinjer/frågor när det gäller forskning.

Skriv svaren i din logg. Lycka till Anders!


Torsdag 2/2

Katastrofmedicin & Beredskap mot globala epidemier
Läs om Katastrofmedicin M s611-625, läs och se filmen här, läs här och här. Läs om Beredskap mot globala epidemier MF s116-117 och här, se filmerna här och läs och se filmerna här.

Uppgifter: Katastrofmedicin M s626

Fråga 1, 2, 5, 8, 10-12, 14, 15

Uppgifter: Beredskap mot globala epidemier MF s116-117

  1. Nämn och beskriv kort fem globala epidemier åren 1900-2020.
  2. Flera av de globala epidemierna har varit sk. zoonoser vad menas med det, ge också tre anledningar med förklaring till att globala epidemier som har sitt ursprung i zoonoser kommer att bli vanligare i framtiden.
  3. Vilka organisationer/myndigheter på finns på global, europeisk respektive här i Sverige på nationell nivå när det gäller rapportering och koordinering av insatser när det gäller smittsamma sjukdomar. Nämn och beskriv kort sammanlagt minst fem olika organisationer/myndigheter, varav minst en på respektive nivå.

Lycka till Anders!


Måndag 30/1

Laboration – Undersökning av öga, öra och hud
Labbanvisning delas ut på lektionen idag. Labbrapporten lämnas in inom 7 dagar. Läs M174-178, 95-97, MF 12-15. Se film 5-7 här

Lycka till Anders!


Torsdag 26/1

Att bevara hälsan & Första hjälpen och akutmedicin
Läs om att bevara hälsan M 48-59 och om hygien, kost och återhämtning MF 106-116 och här och se filmen här
Läs om första hjälpen och akutmedicin M 579-609, här och här (och utförligt häroch se filmerna här och film 1 och 2 här

Uppgifter: Att bevara hälsan, hygien, kost, återhämtning

  1. Ge tre exempel på åtgärder/förbättringar när det gäller hygien som varit viktiga när det gäller bättre folkhälsa och säkrare medicinska behandlingar.
  2. Vad “säger” den så kallade hygienhypotesen (MF s109) och vad innebär det när det gäller barn och vårt immunförsvar.
  3. Att motion och en kost bestående av mycket vegetabilier är bra för oss har med stor sannolikhet en evolutionär förklaring. Förklara det.
  4. Nämn 4 fysiologiska effekter av sömnbrist och beskriv också kort något om vad som sker biokemiskt i hjärnan när vi sover.

Uppgifter: Första hjälpen och akutmedicin M s608-609

Fråga 3-7, 9, 13, 15, 19, 28, 29, 32-34, 37.

Lycka till Anders!


Måndag 23/1

Undersökningsmetoder och medicinska test
Läs M 38-47 och MF 10-17. Se film 1-4 här

Uppgifter
1. Benämn och beskriv i sju punkter vad som kan ingå i en allmän läkarundersökning
2. Beroende på vad den allmänna läkarundersökningen visar kan man gå vidare med specifika undersökningar.
a) Beskriv vad som menas med provtagning och ge 5 exempel med förklaring
b) Beskriv vad som menas med bilddiagnostik och ge 5 exempel med förklaring
c) Beskriv vad som menas med endoskopier och ge 5 exempel med förklaring
d) Beskriv vad som menas med funktionsundersökningar och ge 5 exempel med förklaring
3. Förklara kort följande medicinska termer för kroppsdelar
a) dorsum
b) abdomen
c) pelvis
d) thorax
4. Förklara kort följande medicinska förstavelser
a) ad-
b) epi-
c) hyper-
d) hypo-
e) peri-
f) par-
g) sub-

Skriv svaren i din logg.

Lycka till Anders!


Torsdag 19/1

Kroppens inre miljö & homeostas
Läs i boken Medicin 1 &2 (M) s75-81. Hälsa & ohälsa i M 25-27.
Orsaker till sjukdom & smitta i M 28-29, 466-477, 514-517.
Titta också på film 1-3 här, film 1-8 här och film 1-3 här

Uppgifter .

1. Varför får vi feber när vi får en infektion
2. Ofta börjar en infektion med att vi får fryser och får frossa. Vad beror det på?
3. Vad menas med elektrolyter och vad har de för funktion i kroppen.
4. Ge exempel på intorkning.
5. Förklara begreppen:
a) respiratorisk alkalos och respiratorisk acidos
b) metabolisk alkalos och metabolisk acidos
6. Benämn och redogör kort för fyra olika förklaringsmodeller till sjukdom
7. Beskriv vad som menas med inre och yttre sjukdomsorsaker.
8. Beskriv och ge exempel på vad som menas med symtom som:
a) allmänna
b) specifika
c) subjektiva
d) objektiva
9. Beskriv olika typer av smärta.
10. Förklara vad följande begrepp betyder i medicinska sammanhang:
a) diagnos
b) anamnes
c) heriditet
d) terapi
e) prognos
f) journal

Skriv svaren i din logg.

Lycka till Anders!


Tisdag 17/1

Den moderna medicinens framväxt.
Repetera s18-23 M1&2 och s7-9 MF. Se film 12-17 här.

Uppgifter.

  1. Berätta kort om den moderna medicinens framväxt under slutet av 1800-talet och fram till mitten av 1900-talet.
  2. Berätta om utvecklingen och de viktigaste förändringarna på det medicinska området under andra halvan/slutet av 1900-talet.
  3. Berätta om utvecklingen på det medicinska området under  2000-talet fram till idag.
  4. Nämn och förklara kort fyra förklaringsmodeller när det gäller diagnos och behandling av sjukdomar.
  5. Beskriv med några exempel hur medicinsk utbildning har förändrats från slutet av 1900-talet till idag.
  6. Nämn minst tre områden inom medicinen och ge exempel inom dessa där det förmodligen kommer att hända mycket under det här århundradet (2022-2100). Utöver film 15-17, sök information från seriösa källor på nätet och fundera själv.

Skriv svaren i din logg.

Lycka till Anders!


Torsdag 12/1

Läkekonstens historia.
Läs s 8-23 i Medicin 1 &2 (M1&2), s7-9 i Medicinens framsteg (MF) och här samt se film 1-11 här. (Ny film, nr 9 om kyrkan och klostren)

Uppgifter.

  1. De medicinska specialisterna under människans tidiga historia, i jägare- och samlarkulturer och ända fram i modern tid var/är schamaner/medicinmän/medicinkvinnor & jordegummor. De hade mycket kunskap och fick därmed en speciell position. Sök information från seriösa källor på nätet och ge exempel på kunskap de hade och behandling de gav.
  2. Nämna något om den medicinska historien/traditionen i A)Kina, B) Indien och C) Egypten.
  3. Nämn något om den medicinska historien/traditionen i antikens Grekland – och mer utförligt om Hippokrates (460 – 377 f.Kr).
  4. Vad menas med läkaretiken.
  5. Berätta om Galenos en läkare som praktiserade i Rom.
  6. Under medeltiden trodde man att sjukdom var Guds straff för synder man begått. Men medicinsk ”forskning” försiggick och utvecklades i klostren. Ge exempel och berätta om det. (Se film 9)
  7. I Egypten och den muslimska världen fanns väl utvecklade sjukhus många hundra år före Europa. Vad var det som utgjorde grunden för det som senare utvecklades till sjukhus i Europa.
  8. Nämn och berätta om fem personer som under 1500-1700-talen bidrog med viktig kunskap inom det medicinska området.
  9. Vilka var de tre stora medicinska nyheterna under 1800-talet?
  10. Nämn och berätta om fyra personer som under 1800-talet bidrog med viktig kunskap inom det medicinska området.

Skriv svaren i din logg.

Lycka till Anders!