Biologi nivå 1 Ht-25
Humanitär hjälp – Ukraina
Torsdag 9/10
Egen studietid för inläsning och arbete med studieloggen.
Lycka till Anders!
Tisdag 7/10
Matspjälkningen – Människans matspjälkning samt kost och hälsa
Första halvan av dubbelpasset
Människans matspjälkning
Läs om matspjälkningskanalens delar och funktioner Bn1 s 273-281, DM 32-35 här samt här. Se film 1-7 här. Powerpoint här. Mer om kolesterol här och lipoproteinerna LDL här och HDL här
Uppgifter.
- Visa med en schematisk bild vad fast föda passerar på vägen genom matspjälkningskanalen från det att du tar en tugga till dess att resterna lämnar kroppen.
- Förklara kort vad som händer i munhålan, vid struplocket, i matstrupens muskulatur, i magsäcken, tolvfingertarmen, tunntarmen och tjocktarmen.
- Namnge 2 enzymer och 2 andra substanser som utsöndras i magsäcken. Redogör för vilken/vilka funktioner var och en av dessa enzymer/substanser har.
- A. Beskriv levern översiktligt. B. Redogör för 6 viktiga funktioner som levern har och för 3 av dessa mer i detalj hur det sker.
- Nämn och förklara utförligt 3 viktiga ämnen som avges från bukspottkörteln.
- Namnge 5 enzymer utöver de i fråga 3 och redogör för var/i vilka celler de produceras, var de utsöndras och vilken funktion de har.
- Rita bilder, markera viktiga detaljer och förklara med text utförligt hur tunntarmens vägg är konstruerad.
- Vilka näringsämnen tas upp av blodet respektive lymfan, till vilket organ transporteras de huvudsakligen till och vad sker med dem där.
- Ge 2 exempel och förklara vilken nytta bakterierna i tjocktarmen gör?
Andra halvan av dubbelpasset
Kost och hälsa
Läs Bn1 s 282-291 här & här, här, här, här och här, om gallstenar här (endast det under rubriken “Gallstensbildning“) och om olika typer av kostfibrer här. Se film 1-2, övriga av de du behöver här och se & läs om nya råd för kött – SVT-reportage här. Några recept här.
Uppgifter.
(Flera av frågorna behöver du söka svar på själv bland seriösa källor på nätet, ange då källan efter ditt svar.)
- Varför bildas gallstenar om halten kolesterol i gallan blir stor i förhållande till halterna gallsalter och fosfolipider?
- Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom förklara vad som menas med det och i detalj vad som sker vid glutenintolerans.
- Beskriv kunskapsläget när det gäller fetter och sjukdom. Övervikt och fetma kan dock öka risken för många sjukdomstillstånd. Nämn och förklara kort tre av dessa.
- Baljväxter av olika slag är hälsosamma av flera anledningar, nämn och förklara minst fyra anledningar till det.
- Gör en matris över olika antinutrienter. Gör matrisen så här; Vertikalt till vänster: benämning på 5 olika grupper av antinutrienter, Horisontellt till höger om detta: 1. Vad det är för ämnen/ämnen som är problematiska i respektive grupp, 2. Hur detta/dessa ämnen påverkar näringsupptaget/kan orsaka problem i kroppen samt 3. Vilken kost respektive antinutrient finns i.
- Hur bör fördelningen av kostintaget över dagen vara. När bör huvuddelen av näringsintaget ske och när bör man minimera intaget. Ge minst två förklaringar till det.
- Citronvatten är en mycket bra måltidsdryck av flera anledningar det påverkar t ex näringsupptaget positivt. Förklara hur.
- Hur mycket vätska bör man normalt få i sig under en dag – och varför är det viktigt. Nämn och förklara två sätt som det främjar hälsan/motverkar ohälsa och sjukdom hos oss.
- Popcorn och te innehåller ämnen som är bra för oss. Nämn vilka ämnen det är och varför de är hälsosamma för oss.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.
Lycka till Kråka & Anders!
Måndag 6/10
Matspjälkningen – näringsämnen samt djurens matspjälkning
Läs om kost, ämnesomsättning och olika näringsämnen vi behöver, Bn1 s 262-272, DM 48-49 och B2 191-193 här och här och se de filmer du behöver av film 1-12 här.
Uppgifter.
- Vad menas med monosackarid? Namnge tre monosackarider och ange den kemiska formeln för minst en av dem.
- Namnge tre olika disackarider och ange vilka monosackarider var och en av dem består av.
- Namnge tre olika polysackarider, förklara skillnader i struktur mellan dem samt vad de används till där de produceras.
- Ange och förklara 6 viktiga funktioner fetter och andra lipider har i kroppen.
- Visa med enkla bilder och förklara med text skillnaden mellan mättade, enkelomättade samt fleromättade fetter.
- Redogör för 5 olika funktioner proteiner har i kroppen.
- Gör en matris med 10 vattenlösliga vitaminer och 4 fettlösliga vitaminer: goda födokällor, funktion, brist- & överskottssymtom.
- Gör en matris med 6 viktiga mineralämnen: födokällor, funktion, brist- & överskottssymtom.
- Förklara skillnaden mellan herbivorer, karnivorer samt omnivorer och ge två exempel på djur i respektive grupp.
- Vad menas med hydrolys, ge också ett konkret exempel på hur det i detalj går till.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Kråka & Anders!
Torsdag 2/10
Nu börjar vi med avsnittet “Djurens fysiologi” som vi kommer att arbeta med de kommande veckorna av kursen.
Första delen handlar om grunder när det gäller kroppens funktion och en översikt av organsystemen
Läs s 250-261 från “Spira Biologi nivå 1″ (Bn1) här, s 48-49 & 26-27 från boken “Den unika människan” (DM) här, samt se film 1-9 här, Mer om vävnader här (scrolla ner en bit för att komma till vävnader). Mer om kroppens organ och organsystem finns här
Uppgifter.
- Benämn och förklara med enkla bilder och text tre olika sätt cellerna hos flercelliga djur sitter ihop.
- Benämn och förklara tre olika sätt cellerna hos flercelliga djur kommunicerar med andra celler.
- Namnge och beskriv utförligt 4 olika vävnadstyper
- Förklara vad som menas med epitelvävnad och namnge och beskriv med enkla bilder och text tre olika sorters epitelvävnad.
- Förklara vad som menas med begreppet Homeostas.
- Ange och förklara 6 olika kemiska eller fysiologiska förhållanden som kroppen reglerar och strävar efter att hålla på en jämn nivå.
- Förklara vad som menas med osmos, vad som påverkar den och hur det fungerar.
- Räkna upp 11 organsystem hos människan, ange huvudsakliga delar och övergripande funktioner för var och en av dem.
- Ge tre olika exempel på hur olika djur reglerar sin kroppstemperatur.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med det du skriver i din logg.
Lycka till Anders
Tisdag 30/9
Prov 2 för dig som blivit kallad till det.
Har du inte blivit kallad till provet har du egen studietid för arbete med loggen & inläsning.
/Anders
Måndag 29/9
Repetition och frågestund / egen studietid inför provet i morgon.
/Anders
Tisdag 23/9 – torsdag 25/9
Människan.
Redskap/samlare & jägare, utvandring/möten med Neanderthal & Denisova människor samt Kulturell evolution och civilisation
Människan – redskap/samlare & jägare.
Repetera Lu s83 “De nya förmågorna” och läs Lu s84-87 & B1 s186 samt se film 1 om redskap och film 2 “Livets resa – Människan” från 15:00min in i filmen till 26:20min här.
Uppgifter.
- Homo Habilis är en tidig förfader i vårt släkte (Homosläktet som vi Homo sapiens också tillhör). När i tiden fanns Homo Habilis, samt ge tre exempel på sådant som utmärkte dem anatomiskt och i förmågor jämfört med deras föregångare.
- Homo Erectus är en annan tidig art i vårt släkte. När fanns de, var fanns de och ge tre exempel på sådant som utmärkte dem anatomiskt och i förmågor jämfört med Homo Habilis.
- Man benämner ofta dessa tidiga människor som “Jägare och samlare” men verkligheten var snarare att det var samlandet som var viktigast när det gällde att skaffa föda. Förklara varför.
- Vad bestod kosten av för dessa tidiga människor. Vad åt man dagligen och mest av och vad åt man bara ibland och i mindre mängd.
- Ge exempel på och förklara pincettgreppets betydelse för människans utveckling.
- Ge minst 4 exempel och förklara hur elden påverkat utvecklingen av Homosläktet.
Utvandring/möten med Neanderthal och Denisova människor.
Repetera Lu s86-87 och fortsätt med Lu s88-89 “Utvandring”. Läs också B1 “Utvandring från Afrika” s186 och sedan B1 s188. Titta på översikten över våra förfäders och våra släktingars spridning över välden här samt se filmen “Livets resa – Människan” från 26:20min till 38:10min och de följande 4 filmerna här
Uppgifter.
- Ungefär när inträffade det som kallas för “Den kreativa explosionen”. Vad var det som hände då?
- Neanderthalarna är en av våra närmaste släktingar på det mänskliga släktträdet. Ge tre exempel på varför man idag anser att de på många sätt var jämbördiga med oss fram till dess att de dog ut.
- Vilka var Denisovamänniskorna?
- Nämn och förklara någon fysiologisk anpassning Denisova hade utvecklat, som nu fortfarande finns kvar hos vissa folkgrupper.
- Rita en enkel karta över jorden och beskriv med hjälp av den och förklarande text våra förfäders och våra släktingars spridning över välden.
Kulturell evolution och civilisation
Repetera Lu s88-89, läs sedan B1 189-190 och Lu 90-91, samt se film 1 “Civilisation” och film 2 “Livets resa – Människan” från 38:10 till 52:00min – här
Uppgifter.
- För drygt 10 000 år sedan började människan att odla grödor och domesticerade (tämja, utnyttja och avla) olika djur i allt större omfattning. Ge 4 exempel med beskrivning/förklaring på genomgripande förändringar det lett till för människan och livet på jorden fram till idag.
- Vad betyder begreppet civilisation. Se filmerna (och sök eventuellt också i seriösa fysiska eller digitala uppslagsverk. Ange källan till ditt svar).
- Nämn och placera geografiskt sex tidiga civilisationer och vilka geografiska förutsättningar dessa civilisationer delar och hur områdena ser ut idag, vad drog människor till dessa platser?
- Förklara vad som menas med ”Kulturell evolution” och ge tre exempel på kulturell evolution.
- Språket anses vara en primär faktor till vår snabba teknologiska utveckling över en relativt kort tidsperiod, varför då? Förklara också varför skriftspråk är så avgörande när det gäller människans kulturella evolution.
- Ge en evolutionär förklaring till många av de hälsoproblem vi ser hos människor idag. (Fundera själv utifrån det vi gått igenom under den här delen av kursen som handlat om evolution.)
Anpassning till miljön
Läs B1 170-171, 175-176, 179-180, Lu 46-49, se film 1 här
Uppgifter.
- Hur har variationen i egenskaper inom en art uppstått?
- Förklara vad som menas med samevolution och beskriv minst två exempel på samevolution.
- Förklara vad som menas med sexuellt urval och ge exempel.
- Förklara med bilder och text skillnaden i utseende och funktion mellan tänderna hos djur som är växtätare, respektive rovdjur och tänderna hos djur som äter både växter och kött.
Fotografera dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Anders!
Måndag 22/9
Kunskapskontroll.
Obligatorisk skriftlig kunskapskontroll på lektionen idag.
Vi ses i skolan 08.30!
Lycka till! Anders
Torsdag 18/9
Människosläktets föregångare – & egen studietid för arbete med studieloggen inför kunskapskontrollen på måndag.
Läs om människans föregångare Lu s78-79 om den uppräta gången Lu s82-83 och om Bonobon och de andra människoapornas släktskap med människan här.
Läs också B1 s182-185 samt se filmen “Livets resa – Människan” till 15:00min in i filmen och filmen om “Lucy” här.
Uppgifter
- Ungefär när i tiden och var på jorden uppstår människosläktets tidigaste föregångare.
- Rita ett släktträd över människan, Bonobon och de andra människoaporna.
- Förklara varför våra tidigaste förfäder började leva på marken och gå uppräta.
- Hur gamla är fotspåren i Laetoli i det som idag är Tanzania, berätta också vad man kan utläsa av dem
- Vem var “Lucy”, när levde hon och vad kan man utläsa av hennes skelett
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till! Anders
Tisdag 16/9
Livet utvecklas vidare på land, liv i luften, samt däggdjur & primater och människosläktets föregångare.
Dinosaurier & liv i luften
Läs Lu s60-65, B1 s156, 163-164, och repetera det du behöver i filmen “Livets resa – På land” här och se film 2 & 3 om dinosaurier här, samt läs Lu 58-59, 70-71 och B1 151-152 & se film 1 här.
Uppgifter.
- Förklara vad som menas med ett kallblodigt respektive ett varmblodigt djur.
- Förklara fördelar och nackdelar med att vara ett kallblodigt respektive ett varmblodigt djur.
- Beskriv en teori om när och varför de flesta dinosaurier dog ut.
- Redogör för vilka djur som var först med att flyga.
- Redogör för fåglarnas ursprung och hur de utvecklats – A.fjädrarna
B. varför och hur flygförmågan utvecklats
C. ge fem exempel på den extrema variationen bland fåglarna som anpassning till olika miljöer lett till. - Förklara i fem punkter hur förmågan att flyga påverkat hur fåglars skelett anpassats för just flygförmåga.
- Nämn och beskriv två kräldjur som kan flyga eller glidflyga och två däggdjur samt hur det djur du nämner gör.
- Ge tre exempel med förklaring på hur flygande insekter på ett dramatiskt sätt påverkat och påverkar livet på jorden.
Däggdjur & primater
Läs Lu s66-69 och om primaternas stamträd på s80, B1 s156 & 165 och och se filmen “Livets resa – På land” här från 41-57min och filmen “Primater” den sista filmen på samma sida.
Uppgifter.
- Nämn och förklara tre unika egenskaper som utmärker däggdjur.
- A) När uppstod däggdjuren? B) Förklara varför de huvudsakligen var nattaktiva under tiden dinosaurierna dominerade jorden.
- Förklara den explosiva utvecklingen bland däggdjuren med början för ca 66 miljoner år sedan.
- Redogör för hur primater definieras samt ge exempel på 5 olika arter av primater.
- Redogör för utvecklingen bland primaterna från ca 20 miljoner år sedan fram till ca 7 miljoner år sedan.
Lycka till! Anders
Måndag 15/9
Endosymbiosteorin, flercellighet och livet tar sig upp på land – växter, leddjur, groddjur och kräldjur
Läs här, B1 156, 160-161 & se film 6 & 7 om endosymbiosteorin här, läs sedan Lu 42-43, 72-73 B1 162-163 och här, därefter Lu 58-63 samt se film 1 & film 3 “Livets resa – På land” fram till 42:30min här (filmen är på engelska, förstår du inte allt så är filmens bilder huvudsaken).
Uppgifter.
- Redogör för hur Darwins förklarade evolutionens mekanismer och ge exempel på var och en av dessa mekanismer (se här).
- Beskriv med hjälp av egna bilder hur den eukaryota cellen utvecklats (endosymbiosteorin).
- Redogör för landväxternas ursprung (vilka organismer de närmast härstammar från).
- Hur gick det till när landväxternas föregångare stegvis anpassades och utvecklades till ett liv på land. Vad bidrog denna process med långsiktigt för djurlivet?
- Landväxternas fortsatta utveckling ledde till en period i jordens historia som kallas “Karbon”. Beskriv den och varför den har en avgörande betydelse för oss idag.
- Varför har leddjuren varit så framgångsrika evolutionärt? Vad finns det för för- och nackdelar med ett yttre skelett istället för ett inre?
- Redogör för ryggradsdjurens utveckling från benfiskarna, de första ryggradsdjuren på land och vidare till de första amfibierna/groddjuren.
- Jämför med groddjuren och nämn 3 “förbättrade” anpassningar till landliv som återfinns hos kräldjuren samt förklara fördelarna med dessa anpassningar.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Anders!
Torsdag 11/9
Evolution. Livets historia – översikt & uppkomst, tidig utveckling i haven.
Översikt, förutsättningar, uppkomst & tidig utveckling i haven.
Läs Lu 12-21, 40-41, B1 148-149, 154-159 och se film 2-5 här (filmen “Livets resa – livets början” är 50min lång, se fram till 22min, den är på engelska, förstår du inte allt så är det bilderna filmen ger som är huvudsaken).
Uppgifter.
- Förklara vad som menas med evolution
- Nämn i fyra punkter hur miljön var på på den nybildade jorden.
- Redogör för tre olika teorier om hur livet på jorden uppstod.
- Förklara vad cyanobakterier är och på vilket sätt de var avgörande för livets utveckling på jorden.
- Förklara vad stromatoliter är.
- Förklara vad plattektonik är, hur det går till och hur det påverkat hur olika arter utvecklats.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Kråka & Anders!
Tisdag 9/9
Prov 1 för dig som blivit kallad till det.
Har du inte blivit kallad till provet har du egen studietid för arbete med loggen & inläsning.
/Kråka & Anders
Måndag 8/9
Repetition och frågestund på lektionen idag inför provet i morgon.
/Kråka & Anders
Torsdag 4/9
Egen studietid för inläsning & arbete med loggen inför prov 1 på tisdag nästa vecka. En förutsättning för att bli kallad till provet är godkända kunskapskontroller.
Lycka till Anders!
Tisdag 2/9
Stamceller, kloner samt Sexualitet & sexuell hälsa
Första halvan av dubbelpasset
Stamceller & kloner
Läs B1 88-95 och samt Lu 100-101, 104-107 och se film 11 här.
Uppgifter.
- Vad menas med stamceller, vilka olika typer finns och vad är skillnaden mellan dessa.
- Ge 3 exempel på hur stamceller kan användas och förklara var och en av dem.
- Förklara vad inducerade stamceller är och hur de framställs.
- Vad menas med “en klon” och vad menas med “att klona”?
- En klon kan uppstå/skapas på flera sätt. Förklara tre olika sätt.
- Är det rätt att klona djur/människor? Motivera ditt svar.
- Nämn och förklara två olika lagar när det gäller genteknik
Andra halvan av dubbelpasset
Sexualitet & sexuell hälsa
Läs B2 364, 370-383 här och läs här, här, här, här & här, samt se film 1 & 4-10 här
Uppgifter.
- Med kön kan man mena flera olika saker. Förklara
- Ge exempel på faktorer som påverkar vår sexuella identitet
- Ge minst tre exempel på vad som ansetts manligt respektive kvinnligt förändrats från en tidigare tidsperiod till idag.
- Ge tre exempel på hur vi påverkas biologiskt av närhet och fysisk beröring.
- Beskriv utförligt könssjukdomarna: klamydia, gonorré, könsherpes, kodylom, syfilis, HPV och Mykoplasma i underlivet. Symtom, undersökningsmetoder, behandling och eventuella
följder av sjukdomen. Se även information på https://www.umo.se/sex/konssjukdomar/ - Beskriv olika typer av kvinnlig och manlig omskärelse/ könsstympning och de negativa följder de kan medföra.
- Vilken är din syn på omskärelse? Ska det vara tillåtet på tjejer? På killar? Om du tycker det ska vara tillåtet, från vilken ålder i så fall. Motivera dina svar utförligt.
Lycka till! Anders
Fota din/dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Anders!
Måndag 1/9
Kunskapskontroll.
Obligatorisk skriftlig kunskapskontroll på lektionen idag. Godkänt resultat krävs för att bli kallad till betygsgrundande prov.
Vi ses i skolan 08.30 Anders!
Torsdag 28/8
Egen studietid för arbete med logguppgifterna och inläsning inför kunskapskontrollen på måndag
Lycka till Kråka & Anders!
Tisdag 26/8
PCR, DNA-analys, genöverföring & genredigering samt CRISPR/Cas9
Första halvan av dubbelpasset
PCR, DNA-analys, genöverföring & genredigering
Läs B1 74-80 och samt Lu 102-103 och se de 4 första filmerna här.
Uppgifter.
- Nämn och beskriv kort 4 huvudområden inom genteknik?
- Vad används restriktionsenzymer till: a) i naturen b) av oss
- Beskriv hur PCR-tekniken går till och vad den används till
- Vad menas med DNA-analys. Ge också 3 exempel på användning.
- Vad är mitokondrie-DNA och hur används det för att få fram ett molekylärt fingeravtryck?
- Vad menas med genöverföring respektive gen redigering?
Andra halvan av dubbelpasset
CRISPR/Cas9, medicinska tillämpningar samt GMO
För att förstå CRISPR/Cas9 behöver du mer i detalj förstå vad virus är och hur virus fungerar och lite mer om bakterier.
Repetera om virus B1 23, läs mer om bakterier B1 142-143 samt om hur virus invaderar en cell Lu 36-37, se också film 5-7 här.
Läs efter det B1 82-87 och se film 8-10 här, filmen “Den genetiska revolutionen” är 48 minuter lång, du behöver se hela filmen.
- Beskriv hur upptäckten av CRISPR/Cas-systemet gick till och vad CRISPR/Cas-systemet egentligen är i naturen.
- Förklara med hjälp av bilder i minst fyra steg hur CRISPR/Cas-systemet fungerar i bakterier.
- Förklara hur CRISPR/Cas9-teknik kan användas A) vid produktion av livsmedel B) för att bota sjukdomar C) för att enkelt ge människor nya egenskaper och förändra oss permanent.
- Fundera själv och redogör för vad du tycker: A) Ska man tillåta att alla föräldrar får göra genundersökningar som ger svar på risker även för sjukdomar mm som inte är livshotande? Motivera ditt svar. B) Ska de sedan få välja bort foster även om fostret inte bär på anlag för livshotande sjukdomar? Motivera ditt svar
- I vilka syften genmodifieras växter? Ge 3 exempel
- Vilka nackdelar/faror finns med att genmodifiera växter?
- Vad menas med transgena djur? Förklara och ge något verkligt exempel.
- Vilka nackdelar/faror finns med att transgena djur?
Fota din/dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Kråka & Anders!
Måndag 25/8
Klassisk genetik, arv av egenskaper, arv & miljö
Läs B1 54-73, Lu 32-33, se film 1-8 här
Uppgifter.
- Berätta kort om vem Gregor Mendel var, hur han gjorde för att korsa ärtplantor på det sätt han ville – och vad han observerade
- Förklara vad som menas med dominant respektive recessivt anlag
- Förklara skillnaden mellan genotyp respektive fenotyp
- Förklara vad allel är
- Förklara vad locus är
- Gör ett korsningsschema för egenskapen ögonfärg och förutsäg procentuellt barnens ögonfärg B = dominant anlag för brun ögonfärg, b = recessivt anlag för blå ögon färg. Fadern har anlagen Bb och modern Bb
- Förklara vad som menas med “miljö” när det gäller arv och vilken roll miljön spelar för olika egenskaper
- Förklara med hjälp av exempel varför blödarsjuka är vanligare hos män jämfört med kvinnor
- Förklara hur anlag för sjukdomar ärvs och varför de inte alltid drabbar de som bär på anlag för sjukdomen.
- Beskriv ett exempel på växtförädling och ett exempel på husdjursförädling. Hur de gått till, syfte samt för och nackdelar.
Fota din/dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Kråka & Anders!
Torsdag 21/8
Genetik – Kromosomer, celldelning och förökning samt Mutationer
Kromosomer, celldelning och förökning
Läs B1 37-45, 53, Lu 25-27. Se film 1, 3, 5-8 och 10-13 här
Uppgifter.
- Förklara vad som menas med systerkromatider
- Förklara kortfattat hur replikationen av DNA går till inför celldelningen.
- Rita en bild över “cellcykeln” och förklara den.
- Visa med teckningar/bilder och redogör för de olika stegen/faserna vid mitos
- Nämn 2 exempel på könlös förökning.
- Förklara hur olika kön uppstår hos människan – vad kan påverka
Mutationer
Läs B1 46-53, Lu 32-33 och se film 1-5 här.
Uppgifter.
- Förklara vad som menas med begreppet mutation.
- Förklara vad en genmutation är.
- Nämn två exempel på vanliga variationer i uppsättningen av könskromosomer hos människan – och beskriv kromosomuppsättning och effekter av var och en av dessa.
Fota din/dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
På måndag fortsätter vi med avsnittet om arv av egenskaper och arv & miljö.
Lycka till Anders!
Tisdag 19/8
DNA, RNA, proteinsyntes samt labb
Läs om gener DNA, RNA och kromosomer i B1 s25-36, 38 och i Lu s26-29. Se film 2-9 och sedan film 1 här. Se jämförande bilder och filmen “Vad är en gen” här.
Laboration – DNA
Läs om Rosalind Franklin och se film 1 här. Mer referensmaterial och bilder B1 28-29 och Lu 26-27. Labbanvisning delas ut på lektionen.
Uppgifter.
- Namnge de fyra olika kvävebaserna samt två andra föreningar som DNA består av.
- Förklara vad kromosomer består av, vad de har för struktur, när de är synliga och varför de är synliga bara just då. (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket av de anvisade videoklippen).
- Vad menas med en gen, var finns den och vad kodar den för?
- Förklara skillnaden mellan transkription av DNA och translation via RNA.
- Förklara vad som menas med exoner respektive introner på DNA och mRNA och varför det skiljer sig mellan dem.
- Förklara var i cellen mRNA, rRNA och tRNA finns och skillnaden i funktion mellan dem.
- Visa med utförliga bilder och utförlig beskrivning i detalj hur proteinsyntesen går till
- Vad skiljer i funktion mellan ribosomer som finns fritt i cytoplasman och ribosomer som sitter i det grova endoplasmatiska nätverket (retikulum)
- Förklara hur och varför en proteinkedja veckas efter att den lämnar den ribosom där den satts samman.
Fota din/dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Anders!
Måndag 18/8
Kunskapskontroll.
Obligatorisk skriftlig kunskapskontroll på lektionen idag. Godkänt resultat krävs för att bli kallad till betygsgrundande prov.
Vi ses 08.30 i biologisalen Anders!
Torsdag 14/8
Egen studietid för arbete med studieloggen, labbrapporten och inläsning inför kunskapskontrollen nu på måndag (se kursplaneringen här)
På tisdag fortsätter vi sedan med avsnittet om DNA, proteinsyntes och celldelning.
Labbrapporten på bladlabben ska skickas in senast på onsdag 20/8 kl 08.00. Du ska ha formulerat och ritat allt själv i din labbrapport och dokumentet du skickar in ska vara en pdf-fil döpt så här:
Förnamn Efternamn, Bi 1, labbrapport blad – datum (ååmmdd)
Lycka till Anders!
Tisdag 12/8
Fotosyntes och förbränning/cellandning samt labb
Läs om fotosyntes och cellandning i B1 s13 och i Lu s30-31 och titta på film 1-5 här
Uppgifter.
- Förklara fotosyntesen med hjälp av en figur/bild med kemiska beteckningar på det som deltar och bildas i processerna på rätt plats. Samt redogöra kort med text.
- Förklara förbränning med hjälp av en figur/bild med kemiska beteckningar på det som deltar och bildas i processerna på rätt plats. Samt redogöra kort med text.
- Rita en bild som innehåller bådefotosyntes och cellandning/förbränning och visa de kemiska sambanden och hur energi överförs och byter form (t ex från ljusenergi till kemisk energi, och kemisk energi till rörelseenergi eller värme)
- Jämföra likheter och skillnader mellan förbränning hos djur, i en öppen eld och i en bilmotor som drivs med fossilt bränsle(t ex bensin).
- Det finns organismer som intekan utföra fotosyntes men som ändå är autotrofer, förklara det och hur dessa organismer tillgodogör sig energi.
Labbinstruktion – bladlabb
Repetera/läs B1 s13 och s21-22. Se labbinstruktionen här – och mall för hur du ska skriva labbrapporten här
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Lycka till Anders
Måndag11/8
Celler, uppbyggnad & organeller, samt kort om virus
Läs B1 17-24, Lu 24-25, 74-75 & här Se film 1-6 här & 1-2 här och titta på bilder här.
Uppgifter.
- Vilka är de två huvudtyperna av celler? Nämn och förklara också två grundläggande skillnader mellan dem.
- Rita bilder på en växtcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en djurcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en svampcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en bakteriecell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Förklara vad de olika delarna och organellerna uträttar i respektive cell.
- Nämn och förklara likheter och skillnader mellan dessa celltyper.
- Förklara vad virus är och hur virus är uppbyggda.
- Förklara utförligt med hjälp av bilder hur virus förökar sig.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med din förklarande text i din logg.
Lycka till Anders!
Torsdag 7/8
Biologi grundbegrepp och levande cellers kemi
Läs B1 10-15, Lu 12 och se film 3-5 här
Uppgifter – Biologi grundbegrepp och levande cellers kemi
- Nämn 5 kriterier för liv och levande organismer.
- Förklara vad som menas med Autotrofer samt två olika typer av Autotrofer och hur de skiljer sig.
- Förklara vad som menas med Heterotrofer.
- Cellernas byggstenar består huvudsakligen av fyra typer av organiska ämnen. Vilka fyra typer är det? Illustrera var och en av dem med en egen enkel bild och förklara funktionen hos dem kort
- Nämn och beskriv fyra viktiga uppgifter proteiner har i cellen.
- Nämn och beskriv kort två funktioner som enzymer har
- Visa med en eller flera bilder hur ett enzym fungerar.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med din förklarande text i din logg.
Lycka till Anders!
Onsdag 6/8
Vad är “Biologi” ?
Läs B1 s2-10 och Lu s7 (B1=Spira Biologi 1 och Lu=Livets utveckling) Se film 1 här.
Naturvetenskapligt arbetssätt.
Se filmen “The Scientific Method” här se bilden, läs texten och se efter texten filmen “Vetenskaplig metod – vaccin” på samma sida. Läs därefter här om vad pseudovetenskap är.
Uppgifter – Vad är “Biologi” ? Svara i loggen på följande:
- Vad betyder ordet “Biologi”
- Vad handlar vetenskapen biologi om?
- Nämn fem områden som studeras inom biologi och förklara var och en av dem kort.
- Ge fem exempel med förklaring på positiva tillämpningar biologisk forskning kan leda till.
- Ge tre exempel med förklaring på negativa tillämpningar/ etiska problem biologisk forskning kan leda till.
Uppgifter – Naturvetenskapligt arbetssätt.
- Vad menas med ett vetenskapligt arbetssätt/vetenskaplig metod?
- Rita en bild/ett schema som beskriver vetenskapligt arbetssätt
- Ge exempel på en vetenskaplig upptäckt där ett vetenskapligt arbetssätt använts.
- Vad skiljer en naturvetenskaplig teori från en hypotes?
- Förklara vad som menas med pseudovetenskap och ge 2 exempel
Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan (den här sidan) lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och/eller lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.
Lycka till Anders!