Biologi 1 Vt-25
Humanitär hjälp – Ukraina
Måndag 20/1
Studieavstämning och “Från molekyl till individ”
Studieavstämning
Skicka senast kl 08.00 in din logg med alla uppgifter från 7/1 till 14/1 redovisade. Senast på torsdag 23/1 får du besked om din logg är godkänd. Loggdokumentet du skickar in idag ska vara döpt så här: Ditt förnamn.Ditt efternamn, Bi1, logg – 250120
Från molekyl till individ – RNA, DNA, transkription
Repetera avsnittet om cellers byggnad genom att läsa s17-24 och s14 i boken Biologi 1 (B1) och s24-25 i boken Livets utveckling (Lu).
samt se film 1-3 här. Fortsätt med att läsa om gener DNA, RNA och kromosomer i B1 s25-31, 38 och i Lu s26-29 . Titta på film 2-5 här. Se jämförande bilder och filmen “Vad är en gen” här.
Uppgifter.
- Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för polysackarider
- Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för proteiner
- Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för fetter
- Beskriv med text och visa med en enkel bild grundstrukturen för fosfolipider
- Redogör för skillnaden mellan nukleinsyrorna DNA och RNA.
- Namnge de fyra olika kvävebaserna samt två andra föreningar som DNA består av.
- Förklara vad kromosomer består av, vad de har för struktur, när de är synliga och varför de är synliga bara just då. (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket av de anvisade videoklippen).
- Hur många kromosomer finns i en kroppscell respektive könscell (= spermie eller ägg) hos människan?
- Förklara vad som menas med att DNA replikeras.
- Förklara vad som menas med homologa kromosomer (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket av de anvisade videoklippen).
Redovisa svar på uppgifterna i din logg.
Lycka till Anders!
Torsdag 16/1
Egen studietid för inläsning och arbete med labbrapporten och studieloggen.
På måndag kl 08.00 är det dags för den första studieavstämningen då loggdokumentet med alla uppgifter från 7/1 till 14/1 redovisas. Allt i din logg måste du ha formulerat och ritat själv, kopior av textavsnitt eller bilder någon annan producerat, AI-verktyg eller liknade kan du inte använda.
Logg dokumentet du skickar in på måndag ska vara döpt så här:
Ditt förnamn.Ditt efternamn, Bi1, logg – 250120
På måndag fortsätter vi sedan med avsnittet om DNA-avläsning, kopiering och proteinsyntes.
Labbrapporten på bladlabben ska skickas in senast på tisdag 21/1 kl 13.45. För labbrapporten gäller på samma sätt som för loggen att du ska ha formulerat och ritat allt själv, kopior av textavsnitt eller bilder någon annan producerat eller AI-verktyg kan du inte heller använda i dina labbrapporter.
Lycka till Anders!
Tisdag 14/1
Fotosyntes och förbränning/cellandning samt labb
Läs om fotosyntes och cellandning i B1 s13 och i Lu s30-31 och titta på film 14-19 här (film 14 är “Fotosyntes och cellandning” och film 19 är “Mer om Autotrofer och Heterotrofer”).
Uppgifter.
- Förklara fotosyntesen med hjälp av en figur/bild med kemiska beteckningar på det som deltar och bildas i processerna på rätt plats. Samt redogöra kort med text.
- Förklara förbränning med hjälp av en figur/bild med kemiska beteckningar på det som deltar och bildas i processerna på rätt plats. Samt redogöra kort med text.
- Rita en bild som innehåller både fotosyntes och cellandning/förbränning och visa de kemiska sambanden och hur energi överförs och byter form (t ex från ljusenergi till kemisk energi, och kemisk energi till rörelseenergi eller värme)
- Jämföra likheter och skillnader mellan förbränning hos djur, i en öppen eld och i en bilmotor som drivs med fossilt bränsle(t ex bensin).
- Det finns organismer som inte kan utföra fotosyntes men som ändå är autotrofer, förklara det och hur dessa organismer tillgodogör sig energi.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med texten i din logg.
Labbinstruktion – bladlabb
Repetera/läs B1 s13 och s21-22. Se labbinstruktionen här – och mall för hur du ska skriva labbrapporten här
Lycka till Anders
Måndag 13/1
Biologi grundbegrepp och levande cellers kemi
Läs B1 10-15, Lu 12 och se film 3-5 här
Uppgifter – Biologi grundbegrepp och levande cellers kemi
- Nämn 5 kriterier för liv och levande organismer.
- Förklara vad som menas med Autotrofer samt två olika typer av Autotrofer och hur de skiljer sig.
- Förklara vad som menas med Heterotrofer.
- Cellernas byggstenar består huvudsakligen av fyra typer av organiska ämnen. Vilka fyra typer är det? Illustrera var och en av dem med en egen enkel bild och förklara funktionen hos dem kort
- Nämn och beskriv fyra viktiga uppgifter proteiner har i cellen (Ange källan till ditt svar, vilken av böckerna och sida, eller vilket de anvisade videoklippen).
- Nämn och beskriv kort två funktioner som enzymer har
- Visa med en eller flera bilder hur ett enzym fungerar.
Fota dina bilder och lägg in dem tillsammans med din förklarande text i din logg.
Lycka till Anders!
Torsdag 9/1
Celler, uppbyggnad & organeller, samt kort om virus
Läs B1 17-24, Lu 24-25, 74-75 och här. Se film 6-13 här, och titta på bild 1-7 här.
Uppgifter.
- Vilka är de två huvudtyperna av celler? Nämn och förklara också två grundläggande skillnader mellan dem.
- Rita bilder på en växtcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en djurcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en svampcell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Rita bilder på en bakteriecell, sätt ut namn på olika delar och organeller.
- Förklara vad de olika delarna och organellerna uträttar i respektive cell.
- Nämn och förklara likheter och skillnader mellan dessa celltyper.
- Förklara vad virus är och hur virus är uppbyggda.
- Förklara utförligt med hjälp av bilder hur virus förökar sig.
Rita dina bilder för hand, fota dem och lägg in dem tillsammans med din förklarande text i din logg.
Lycka till Anders!
Tisdag 7/1
Vad är “Biologi” ?
Läs B1 s2-10 och Lu s7 (B1=Spira Biologi 1 och Lu=Livets utveckling) Se film 1 här.
Naturvetenskapligt arbetssätt.
Se filmen “The Scientific Method” här se bilden, läs texten och se efter texten filmen “Vetenskaplig metod – vaccin” på samma sida. Läs därefter här om vad pseudovetenskap är.
Uppgifter – Vad är “Biologi” ? Svara i loggen på följande:
- Vad betyder ordet “Biologi”
- Vad handlar vetenskapen biologi om?
- Nämn fem områden som studeras inom biologi och förklara var och en av dem kort.
- Ge fem exempel med förklaring på positiva tillämpningar biologisk forskning kan leda till.
- Ge tre exempel med förklaring på negativa tillämpningar/ etiska problem biologisk forskning kan leda till.
Uppgifter – Naturvetenskaplig metod.
- Vad menas med ett vetenskapligt arbetssätt/vetenskaplig metod?
- Rita en bild/ett schema som beskriver vetenskapligt arbetssätt
- Ge exempel på en vetenskaplig upptäckt där ett vetenskapligt arbetssätt använts.
- Vad skiljer en naturvetenskaplig teori från en hypotes?
- Förklara vad som menas med pseudovetenskap och ge 2 exempel
Kopiera hela anvisningen och uppgifterna från “Läs & se”-sidan lägg in det i loggen, fetmarkera den texten och skriv sedan under respektive uppgift ditt svar med vanlig text och/eller lägg in bilder du gjort om det är det som är uppgiften.
Lycka till Anders!